Donderdag 4 sept - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ira - WaarBenJij.nu Donderdag 4 sept - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ira - WaarBenJij.nu

Donderdag 4 sept

Door: Ira

Blijf op de hoogte en volg Ira

06 September 2014 | Indonesië, Ubud

Donderdag 4 september
Vanochtend heb ik een zilverworkshop gevolgd, een van de leuke dingen die je kan doen in Ubud. Door de shuttle van het hotel zijn we naar een kampong gebracht wat verder van de hoofdstraat in Ubud. Helemaal achterin de kampong woont Wayan en geeft hij zilverworkshops op het terras voor zijn huis. Erg leuk om weer eens te zoen hoe de mensen hier wonen. Meerdere huizen met gezinnen in 1 kampong en altijd een tempel op het terrein. Voor een ander huis was een meneer bezig met een enorm schilderij, een mevrouw was bezig met de was en een omaatje was al zingend haar kleinkind aan het stilhouden.
Ook 2 Duitse meisjes waren aanwezig voor de workshop. Naast Wayan waren er nog 2 zilversmeden. Ik heb uiteindelijk gekozen om een ring te maken, vanuit een voorbeeld dat aanwezig was. Een gladde ring met bolletjes. Eerst werd de maat van de ring gemeten en mocht ik een tekst aan de binnenkant van de ring slaan. Daarna moest ik kleine stukjes zilver knippen en met vuur die stukjes tot bolletjes smelten. Vervolgens werd de ring op maat gemaakt en heeft de zilversmid de bolletjes op de ring geplaatst. Daarna moest eea gepolijst, en uit ervaring kan ik nu vertellen dat de ring dan heet is.... Maar hij is heel mooi geworden. (Dankje mam!)
Mamma heeft de armband met haar naam laten maken. Deze armband had zij van pappa gekregen voor hun 12.5 jarige bruiloft en de juwelier in Zoetermeer had aangegeven dat deze niet meer te maken was. Ze wilde het wel proberen, maar dat zou minimaal 170 euro kosten. Daar snapte deze zilversmid nou niets van, armband is gemaakt, kosten 10 euro...
Na de workshop zijn we teruggelopen naar de hoofdstraat, door de straat waar alleen locals wonen. Zo leuk om het gewone leven te zien.
We zijn doorgelopen naar Lotus Cafe, een beroemd cafe in Ubud, met uitzicht op ee tempel en enorme vijvers met lotusbloemen! Zo mooi!
Volgens een chauffeur was het 300 meter lopen, dat waren Balinese meters!
Na de lunch bij Lotus Cafe, hebben we een taxi gezicht en zijn we teruggegaan naar het hotel. Lekker nog even bij het zwembad.

Via tripadvisor zoek ik altijd naar leuke dingen om te doen ( daar was deze workshop er 1 van), maar ook naar leuke restaurantjes.
Gisteravond was dat heel goed gelukt. In Nederland is het meeste Indonesische eten Javaans en dat is toch anders dan Balinees. Gisteravond hebben we in een Javaanse warung gegeten, klein restaurantje met mooie tuin en inderdaad heerlijk Javaans eten en drinken (tjendol!). Vanavond had ik een warung in de buurt uitgezocht, goede recensies op tripadvisor, maar wij vonden het toch minder. Gelukkig was het maar 5 euro voor ons samen...
Wat trouwens heel fijn is, dat de shuttle van het hotel ons brengt waar we heen willen. Zeker als je restaurants uitzoekt via internet, want dan heb je natuurlijk geen idee waar die dan precies zitten. En als je klaar bent weer even een belletje en ze komen je weer halen. En als we geen zin hebben om te wachten, dan neem je een taxi van max 3 euro.

• 07 September 2014 - 14:36

Rebecca:

Leuk zeg die zilverworkshop. Ben benieuwd naar de ring, miss kun je een foto appen?
    En wat gaaf dat die armband gemaakt is zeg. Kan je moeder zo'n sieraad waar ze aan gehecht is mooi weer dragen! Als ik je verhalen lees, vind ik dat je echt een superieur programma hebt samengesteld! Allemaal dingetjes van je wensenlijstje :-)

Veel plezier nog!!