13 en 14 september - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ira - WaarBenJij.nu 13 en 14 september - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ira - WaarBenJij.nu

13 en 14 september

Door: Ira

Blijf op de hoogte en volg Ira

14 September 2014 | Indonesië, Sanur

Zaterdag 13 september
Vandaag zijn we met Wayan, de chauffeur waar we 5 jaar geleden ook mee hebben rondgereden, een dag naar Oost Bali geweest.
Wayan kwam ons ( met zijn nieuwe auto) om half 10 ophalen. We zijn begonnen bij de tempel Goa Lawah. We hadden van verkoopsters in Sanur al gehoord dat het een speciale offerdag zou zijn en dat bleek wel weer. Er was een enorme ceremonie aan de gang bij de tempel. Ondanks dat het druk was zijn we toch binnen geweest. wayan loodste ons langs alle verkopers naar de gewone ingang, waar we een sarong konden huren, entree betaalden en een gids meenamen.Wayan mocht zelf niet mee naar binnen omdat de vorige avond zijn Schoonvader was overleden en meteen begraven. Binnen een bepaalde tijd mag je de tempel niet in als je in aanraking bent geweest met een overledene. De gids die met ons meeging, wist heel veel uit te leggen, want zelf snap je echt niet wat er nou allemaal gebeurt! Dorp voor dorp komen mensen de Tempel binnen om te offeren, vervolgens worden ze door een priester toegesproken, verlaten ze de tempel en wordt aan de overkant van de weg, op het strand, de ceremonie voortgezet.
Deze tempel is een van de Balineze hoofdtempels, welke in contact staat dmv ondergrondse gangen, met de moedertempel ( Besakih). Ik hoef die gangen echt niet in, er leven duizenden vleermuizen, die je van buiten al ziet hangen. Maar het verhaal gaat ook dat er duizenden slangen in die gangen leven...
Nadat we een ceremonie hebben meegekeken en veel foto's hebben mogen maken, zijn we doorgereden naar Candidasa. Hier zijn we gaan lunchen bij een klein resort, beheert door een Nederlander. Hij is beheerder van de Bali fb pagina. Leuk om ook hem te ontmoeten en wat een prachtig klein resort heeft hij!
Na de lunch zijn we doorgereden naar een heel oud waterpaleis in Karangasem. Het was mooi, maar oud, 5 jaar geleden hebben we de waterpaleizen van Ujung en Tirtaganga bekeken en die waren wel vele malen mooier!
En nu wilde we nog rijstvelden, hiervoor zijn we naar Sidemen gereden. Ook onderweg kijk je je ogen uit, wat is het dagelijks leven hier toch anders. De meeste vrouwen EN mannen lopen nog gewoon in sarong. Tijdens ceremonies zijn ze in het wit of heel mooi gekleed. Een heel gezin op een scooter is niet bijzonder. Vrouwen met dozen oo hun hoofd ook niet trouwens... En zo blijf je maar kijken.
Sidemen heeft hele mooie rijstvelden, maar die zijn niet gemaakt om bekeken te worden. Het was ook even een klus om de auto ergens neer te kunnen zetten om mooie foto's te maken, maar het is gelukt. Echt heel mooi!
Hierna zijn we nog even naar de winkel gegaan waar de vrouw van Wayan werkt en hebben Yani even gedag kunnen zeggen. Na op de pasar nog wat kleine hapjes te hebben gehaald zijn we naar het hotel gegaan. Heerlijk gedouched, gegeten en lekker naar bed.

Zondag 14 september
Vandaag de hele dag op het strand. En omdat het weekend is, is de lokale bevolking ook in grote getalen aanwezig, vooral 's morgens vroeg en in de namiddag. Zo leuk om naar te kijken. Mensen gaan geheel gekleed het water in, er zijn zwembanden te huur en er zijn een heleboel dames met bakken eten op hun hoofd, wat ze te koop aanbieden.
Wij hebben om 5 uur nog een massage gedaan, heerlijk!
Mamma een voetmassage voor 2,50 en ik een volledige massage voor 5 euro!

Morgen gaan we nog een dagje met Wayan weg en dan is het eind in zicht, bah, wil er nog even helemaal niet aan denken!

• 15 September 2014 - 10:18

An Lagas:

Wens jullie een goede terug reis

• 15 September 2014 - 22:49

Rebecca:

Had ik al gezegd dat ik nieuwsgierig ben naar de foto's ;-) ?
    Volgens mij hebben jullie zooooo veel gezien en mee gemaakt!
    En aan al het goede komt een eind, helaas!
    Joh, maar werken is ook leuk, of iig nuttig dan ;-) anders kun je al deze gave dingen niet doen!
    Tot gauw!
    Xxxxx